UÇAKLARA
KUŞ ÇARPMASI (BIRD STRIKE)
Bird
Strike hava araçları ile kuşların uçuş esnasında çarpışması olarak
nitelendirilmektedir. Sadece Amerika da resmi kayıtlara göre 12 yıl içerisinde
40 binin üzerinde kuş çarpması vakası tespit edilmiştir. Şuanda bilinen en
yüksek kuş çarpması 37 bin feet yani 11.2 km yükseklikte gerçekleşmiştir. Kuş
çarpması olaylarının yoğun yaşanmasının en büyük sebebi ise göç olaylarıdır.
Uçak
ve motor imalatçıları kuş çarpma olaylarını göz önünde bulundurarak uçakların
yapı maddelerini buna göre dizayn etmektedirler. Uçakların ön camları 1 inç
yani 2.54 cm den daha kalın olmakta ve çarpmalara karşı direnç sağlamaktadır.
Bir diğer alınan önlem ise uçakların kanatları ve kuyruklarının insanlar
tarafından görülemeyen fakat kuşları rahatsız edecek şekilde boyanan ultra
violet boyadır.
Havaalanları
işletmecileri ise bu tür durumları engellemek için “kuşlarla mücadele planı”
hazırlarlar. Çimlerin uzunlukları , su sahalarının minimuma indirgenmesi , çöp
toplama alanlarının kapalı duruma getirilmesi , kuşları uzak tutmak için
kullanılan gürültü yapan cihazlar bunlardan başlıcalarıdır.
Kuş çarpması
olaylarının büyük bir çoğunluğu, göçmen kuşların göç hareketlerinin başladığı
dönemlere denk geldiği bilinmektedir. Böyle zamanlarda Hava Trafik Kontrol kuleleri , pilotları muhtemel sürülere karşı uyarmaktadırlar.
Kuş çarpmalarına
karışan kuşlar, çoğunlukla büyük nüfusa sahip kuşlardır. Özellikle kazlar ve martılar çok ciddi hasarlara neden olurlar. ABD'de rapor edilmiş kuş çarpmalarında, ördekler %32, martılar %28 ve avcı kuşlar %17 oranında yer almaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder